Co je to zdravé sezení

Jen si to představte. Koupíte si ,,zdravotní" židli a zatímco budete pracovat nebo se jinak bavit, bude se postupně zlepšovat vaše fyzická kondice, narostou vám svaly a vůbec se budete cítit skvěle.

 

Zní to fantasticky, no ne? Bohužel, není tomu tak.

Skutečně zdravé sezení neexistuje, jakkoliv je tato představa pro mnohé lidi lákavá. Pokud někdy narazíte na pojem ,,zdravotní židle", berte ho s nadhledem. Jedná se spíše o víceméně sofistikované ergonomické židle, které jsou za určitých podmínek správného výběru a použití schopné působit výrazně preventivně a omezit vznik nejrůznějších zdravotních obtíží. Nic víc.

Někdo by možná mohl namítat, že zdravé sezení poskytují balanční židle. Pravdou však je, že ani o balančních židlích nelze hovořit jako o skutečně zdravotních, přes možnou snahu prodejců přesvědčit vás o opaku. Ve skutečnosti vám při nesprávném použití mohou tyto židle dokonce i uškodit.

 

Lidské tělo není ve skutečnosti stavěno pro dlouhé a dlouhodobé sezení.

Vždyť ještě před 100 lety se většina populace věnovala činnostem, které se ze židle vykonávat nedaly. Jistě - podojit kravku, to ještě z nějaké stoličky šlo a bylo to svým způsobem i pohodlné.

V současné době se naopak stále více lidí věnuje činnosti, při které sedí. A sedí dlouho. A většinou špatně.

 

Čtete tyto řádky a máte přitom shrbená záda? Nesprávným sezením dochází nejen k ochabnutí zádových a břišních svalů, ale především k nadměrnému a nebezpečnému stlačení meziobratlových plotének. Ty po čase ztratí svoji elasticitu a dostaví se vážné zdravotní komplikace a bolesti zad.

 

Věděli jste, že meziobratlové ploténky nejsou primárně vyživovány cévami, ale pohybem?

Právě neustálý pohyb a vytváření tlaku způsobuje, že míšní tekutiny mohou procházet skrze ploténku a tak ji vyživovat.

Představte si ploténku jako malý polštářek mezi obratli. Uvnitř ploténky se nachází rosolovité měkké jádro, které má schopnost rovnoměrně přenášet tlak na ostatní ploténky. Míra schopnosti přenášet tento tlak je dána obsahem vody v ploténce.

 

Čím více vody se v ní nachází, tím lépe jsou ploténky schopné odolávat zátěži.

Ploténky jsou uzpůsobené zvládat permanentní zátěž. Pokud stojíte, vyvíjíte na ploténku zátěž až 100 kg. Ovšem při sezení se zátěž zvyšuje až na 140 kg.

 

Je proto nesmírně důležité dbát na správné držení těla a to nejen při chůzi, která je mimochodem pro tělo přirozená a prospěšná, ale především při sezení - značně nepřirozené pozice pro páteř.

Především nedostatečným pohybem dochází ke špatnému vyživování tkáně a ztrátě elasticity meziobratlových plotének. Hrozí deformace ploténky a k posunutí jejího jádra mimo střední část ploténky. Postupem času se jádro vyklene směrem k míše a dojde k tzv. vyhřeznutí ploténky. Kdo to zažil, ví své.


Vraťme se ale zpátky ke zdravému sezení. Nyní již víme, že pro zdravá záda potřebujeme pohyb. A v případě sezení to platí dvojnásob. Ale copak to jde sedět a přitom se hýbat?


Odpověď zní ano. Je potřeba sedět dynamicky. A o dynamickém sezení si povíme příště.
 

 


Přidat komentář


Kategorie

Poslední články

Tagy